Телескоп Хаббл виявив на нових фотографіях таємничі плями на кільцях Сатурна

Кільця Сатурна мають таємничі плями на нових фотографіях космічного телескопа Хаббл - і NASA визнає, що не має уявлення, що їх спричинило...
Фото: NASA

Кільця Сатурна – одне з найвеличніших видовищ у нашій Сонячній системі.

Але приблизно кожні 15 років з ними трапляється щось дивне — явище, яке спантеличило вчених з моменту його відкриття чотири десятиліття тому.

Нові зображення космічного телескопа Хаббл знову виявили таємничі плями в кільцях Сатурна, сигналізуючи про те, що «сезон спиць» на планеті в розпалі, повідомляє Daily Mail.

Він отримав це прізвисько, тому що темні та світлі сліди нагадують спиці на велосипеді.

Що саме викликає ці спиці або плями, невідомо, але експерти сподіваються, що останні спостереження Хаббла дадуть можливість вивчити це явище більш детально.

Плями з’являються лише в роки перед і після рівнодення на шостій планеті від Сонця — так ефективно весна й осінь у році Сатурна.

Що відомо про планету Сатурн

Сатурн є шостою планетою від Сонця і другою за величиною планетою нашої Сонячної системи після Юпітера.

Його вважають «перлиною Сонячної системи» з його сонячними кільцями.

Це не єдина планета, яка має кільця, але жодна з них не є настільки вражаючою чи такою складною, як кільця Сатурна.

Як і Юпітер, Сатурн — це масивна куля, яка складається переважно з водню та гелію з деякими важкими елементами.

Його ядро простягається на 60 відсотків радіуса світу.

Він схожий на решту планети, але складається з «сльоти», схожої на матеріал газів, металевих рідин, каміння та льоду.

Найдальша від Землі планета, відкрита неозброєним оком, Сатурн, відома з давніх часів.

Планета названа на честь римського бога землеробства та багатства, який також був батьком Юпітера.

У той час як планета Сатурн є малоймовірним місцем для живих істот, це не стосується деяких з її багатьох супутників.

Такі супутники, як Енцелад і Титан, де розташовані внутрішні океани, можуть підтримувати життя.

Факти і цифри

Відстань від Сонця: 1,434 млрд км

Орбітальний період: 29 років

Площа поверхні: 42,7 млрд км²

Радіус: 58 232 км

Маса: 5,683 × 10^26 кг (95,16 M⊕)

Тривалість дня: 0д 10год 42хв

Місяці: 82 з формальними позначеннями; незліченна кількість додаткових місячників

Осіннє рівнодення для північної півкулі Сатурна настане 6 травня 2025 року, але мітки, як правило, починають з’являтися за чотири роки до цього, тому Хаббл уже може їх побачити.

NASA хоче знати, чому вони з’являються лише сезонно і що змушує їх зникати та знову з’являтися в певний час року Сатурна.

Оскільки світ набагато далі від сонця, ніж ми, його рік також довший. Сатурну потрібно 29 років, щоб обертатися навколо нашої зірки, тоді як кожен його сезон триває близько семи років.

«Завдяки програмі Hubble OPAL, яка створює архів даних про зовнішні планети Сонячної системи, ми матимемо більше часу, присвяченого вивченню спиць Сатурна цього сезону, ніж будь-коли раніше», — сказала планетолог Емі Саймон з NASA.

Спиці кільця вперше були помічені двома зондами НАСА «Вояджер», які пролетіли повз Сатурн у 1980 і 1981 роках.

Але подальший аналіз згодом виявив ще більше дивацтв — по-перше, що вони не завжди присутні, а також те, що вони зазвичай здаються темними зверху і яскравими знизу.

Спиці, ймовірно, пов’язані з магнітним полем Сатурна, що породило численні теорії щодо цього процесу.

Одна полягає в тому, що заряджені частинки пилу, підвішені над і під кільцями, взаємодіють з магнітним полем планети, змушуючи їх відокремлюватися від крижаних шматків у кільцях і левітувати окремо.

Читайте також: Місія Virgin Orbit із розгортання супутників у космосі провалилася.