Знайдені найстаріші уламки планет у нашій галактиці

Фото: Марк Гарлик/Йоркський університет

Команда астрономів під керівництвом Уорікського університету визначила найстарішу зірку в нашій галактиці, яка набирає масу, притягуючи уламки планетезималей, що обертаються навколо неї. Це одна з найстаріших кам’янистих і крижаних планетарних систем, виявлених у Чумацькому Шляху. Згідно з результатами дослідження, тьмяному білому карлику, розташованому за 90 світлових років від Землі, а також залишкам його орбітальної планетної системи, понад десять мільярдів років.

Доля більшості зірок, у тому числі таких, як наше Сонце, стати білими карликами, тобто спалити все своє паливо, скинути зовнішні шари, охолодитися і стиснутися. Під час цього процесу будь-які планети на орбіті такої зірки будуть зруйновані, а уламки їх поглине білий карлик.

Група астрономів під керівництвом Уорікського університету змоделювала два незвичайні білі карлики, які були виявлені космічною обсерваторією GAIA Європейського космічного агентства. Обидві зірки забруднені планетарними уламками, причому одна з них виявилася надзвичайно синьою, а інша — найтьмянішою і найчервонішою з виявлених на сьогоднішній день у місцевому галактичному околиці — команда піддала їх подальшому аналізу.

Щоб визначити, як довго остигає “червона” зірка WDJ2147-4035, вчені використовували спектроскопічні та фотометричні дані GAIA, дослідження темної енергії та прилад X-Shooter у Європейській південній обсерваторії. В результаті астрономи виявили, що їй близько 10,7 мільярда років, з яких 10,2 мільярда вона остигає.

Друга “блакитна” зірка WDJ1922+0233 лише трохи молодша за WDJ2147-4035 і була забруднена планетарними уламками, близькими за складом до континентальної кори Землі. Наукова група дійшла висновку, що синій колір WDJ1922+0233, незважаючи на низьку температуру поверхні, викликаний незвичайною змішаною гелій-водневою атмосферою.

Уламки, виявлені в атмосфері, що майже повністю складається з гелію в умовах високої гравітації червоної зірки WDJ2147-4035, належать старій планетній системі, яка пережила еволюцію зірки у білого карлика, що привело астрономів до висновку, що це найстаріша планетна система навколо білого карлика, виявленого в Чумацький шлях.

Ці зірки, забруднені металами, показують, що Земля не унікальна, існують інші системи з планетарними тілами, схожими на Землю, поширені у Всесвіті.

Холодні білі карлики, що утворилися з найстаріших зірок нашої галактики, дають інформацію про формування та еволюцію планетних систем навколо найдавніших зірок Чумацького Шляху.

Професор П’єр-Еммануель Трембле з факультету фізики Уорікського університету каже: “Коли ці старі зірки утворилися більше 10 мільярдів років тому, Всесвіт був менш багатий на метали, ніж зараз, оскільки метали утворюються в зірках, що еволюціонували, і гігантських зіркових вибухах. Два білих карлика, що спостерігаються, відкривають. вікно в планетарне формування в бідному металами і багатому газом середовищі, яке відрізнялося від умов, коли формувалася Сонячна система”.

Результати дослідження опубліковані у Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Читайте також: На заході Антарктиди виявили велику підлідну річку завдовжки 460 км.